5. helmikuuta 2011

f u t u r e s e e m s b r i g h t ?

Mooi!

Unohdin tohon mun koulu postaukseen laittaa noist mun tulevaisuuden suunnitelmista ku niistä kyseltiin, ni teen nyt niistä ihan uuden postauksen kokonaan :)

Mulla on aina jo lapsesta saakka ollu aina joku unelma ammatti joksi halusin isona sitten tulla. Noi ammatit on tietenki vaihdellu ties minkä kaiken välillä, on ollu laulajaa, kampaajaa, prinsessaa, ja kukkakauppiastakin.. Sit joskus tossa yläasteen teinoilla innostuin näistä käsitöistä ja vaatteista enemmänki ja viimeistään lukiossa ja amiksessa tajusin et tää on se juttu mitä haluun tehä koko loppu elämäni eikä se oo sen jälkeen enää muuttunu. Mut tajusin tuolla koulussa myös sen etten todellakaan haluu koko loppu elämääni lyhennellä toisten tekemiä farkkuja ja parsia jotai vanhoja rikkinäisiä vaatteita, eli toisin sanoen tehdä mitään korjaus ompelu juttuja, koska haluan tehä jotain luovaa ja vielä mielenkiintosempaa.Eli tossa kohtaa oman ompelimon perustaminen aikalailla sulkeutu pois..


Muoti tuli tossa vaiheessa tosi läheiseks mulle, tottakai se on aikasemminki jo kiinostanu, mut nyt ku oli osa vaatetusalaa ja näki ku pysty hienoja vaatteita tuottamaan ni sekin tuli kiinnostavammaks. Nyt ku tarekemmin mietin ni aloin jo yläasteella piirtelemään asukokonaisuuksia, ja mulla onkin yks kokonainen kirjanen täynnä piirroksia suunnitelemistani vaatteista, ei kyll mitää kauheen hienoja ku toi mun tyyli ei ollu mitenkään puhjennut kukkaan vielä silloin... mutta kuitenkin :)


Vaatesuunnitelu on nyt siis päälimmäisenä mielessä siitä mitä haluaisin tulevaisuudessa tehdä. Se ois ihan unelma ammatti, koska siinä sais luoda jotain uutta ja omaa, olla luova ja tietenkin ola tekemisissä muodin ja vaatteiden kanssa. Mun toi piirtämis taito ei oo oikeen mikään kauheen kehuttavan hyvä, mutta yritän sitä kokoajan parantaa. Oon kuitenkin ilonen siitä et oon käyny tän vaatteiden tekemisen käytännön koulun, koska mun mielestä jokaisen suunnitelijan pitäisi ymmärtää vaatteiden kaavotusta ja niiden valmistamista edes vähäsen, jotta voi suunnitella järkeviä ja käytettäviä vaatteita, silleen ettei mallimestarin täydy sit periaatteessa suunnitella sitä vaatetta jostain ihme sytty kuvasta.. Mallimestarit on siis niitä ketkä tekee mallin ja kaavat siitä suunnitelijan piirtämästä kuvasta. 

Innostuin koulussa juhlajaksolla tosi paljon juhlamekkojen tekemisestä. Oon kyllä aikasemminkin ollu niistä kiinostunut, mutta jotenki se vielä ylty tollon ku oppi tekemään niitä ihan kunnolla. Siitä lähtien en oo paljon muuta tehnykkää.. Tietenkin koulussa ton jälkeen muilla jaksoilla piti jotain muuta tehdä, mutta vapaa-ajalla koulun ulkopuolella oon tehny ittelleni kaikkiin mahdollisiin juhliin mitä on vaan ollu ni uuden mekon ja joskus itseasiassa parikin ;)


Must jotenki juhlapuvut on vaan niin paljon mielenkiintosampia, kuin arkivaatteet. Niissä voi hyödyntää suunnitelua niin monella eritavalla, ja niihin saa tehdä niin paljon koristeluita ja muita semmosia kuin haluaa. Tykkään kontrasteista asuissa ja suunnitelemissani vaatteissa, tyttömäistä yhdistettynä rokkiin on esim ihan lemppari lookkiini. Juhlapuvuissa pystyy noita kontrasteja mielestäni parhaiten toteuttamaan ja niitten kanssa leikkimään.


Hääpuvut on yks semmonen juttu kans mihin oon ihan heikkona.. Oon saanu tehdä tähän mennessä yhen semmosen ja itseasiassa kesällä pääsen tekemään vielä toisen ja oon ihan super innoissani. Ensinnäkin rakastan valkosta, ja muita tommosia hempeitä värejä mitä hääpuvuissa yleensä käytetään ja toiseksi rakastan prinsessa mekkoja! Ja niin rakastan tehä niitä iltapukuja ni tää on aika sama juttu siihen verrattuna, paitsi et yleensä sillon ku tekee hääpuvun tekee sen naiselle joka tulee käyttämään sitä luultavasti elämänsä onnellisimpana ja tärkeimpänä päivänä. Ni on aika kunnia jos hän silloin pitää sun tekemää mekkoa..


Näistä kaikista höpinöistä voitte varmaan päätellä että haluaisin tuleaisuudessa urani hää- ja juhlapukujen suunnitelun ja tietenkin mielellään myös valmistuksen ympärille. Ai että ku noi vaa jotenki puhuttelee mua niin paljon, täs ku kattelin noita kuvia tähän postaukseen ni vaa kokoajan tuli vaa enemmän semmonen olo noi on niin mun juttu. Voisin tehä noita vaan ihan huvin vuoks tänne mulle kotiin, mut ehkä se ois vähäsen tyhmää? :D Ja voitte vaan arvata kuinka monta hääpukua oon ittelleniki suunnitellu...


Tämmösiä mä oon miettiny tulevaisuuteen, mut ei nää nyt vielä ihan pian oo tapahtumassa, mutta pikkuhiljaa. Aattelin pyrkiä vielä johonkin kouluun opiskelemaan tota suunnitelua ( jos se piirtäminenki tulis sit vähän paremmaks) ku sitä ei mulle ihan tarpeeks tossa aiemmassa koulutuksessa ollut. Saas nähä tuleeks nää mun unelmat toteutumaan, mutta toivotaan parasta ja kaikkeni aion tehdä että musta menestynyt suunnitelija vielä joku päivä tulisi :) Tiiän että ala on kova ja saa paljon tehdä töitä että menestyy, mutta eiköhän unelmien vuoksi oo pakko aina raataa vähäsen ees :)

Minkäslaisia tulevaisuuden suunnitelmia teillä on ? :)

Kaikki kuvat on weheartit.com -sivustolta

T.Juulia

2 kommenttia:

  1. Ihana teksti! Tulevaisuuden suunnitelmas kuulostaa todella hyvältä :)
    Jos olisin tällä hetkellä a) rikas b) menossa naimisiin, niin mä todellakin palkkaisin sut tekemään mulle häämekon. Ihan vaan näiden töiden perusteella mitä olen täällä blogissa nähnyt :)

    Ja voi vitsi miten ihania kuvia!

    -Minttu

    VastaaPoista
  2. Kiitos :))) ooo oon nii otettu tosta! Ehkä joku päivä sitten ;D
    Joo mullekki tuli noista kuvista niin paljon inspista :)

    VastaaPoista