29. tammikuuta 2011

Karsintakisa

Lupasin noita mun tekemiä töitä vähän esitellä ni tässä nyt ois ainaki yks :)
Eli nyt ois sit vähän kuvii ja muuta siitä mun karsitakisasta mikä oli sillo tossa alku viikosta. Meille oli annettu tehätävän anto tohon kisaan pari viikkoa sitten ja sen mukaan meijän piti suunnitella naisten leninki. Tota oltii kuitenki vähän rajattu eli ei ihan vapaita käsiä saatu. Sen täytyi olla polvipituinen, siinä piti olla hihat, ainaki yksi halkio, helman leveys piti olla ainaki 100cm ja pääntie piti olla muotoiltu. Nii ja sit piilovetskari piti siihen kanssa laittaa ja sen piti olla vuoritettu. Kankaat meille annettiin sit siellä kisa paikalla, mut oltiin saatu niistä näytteet ni tiedettii vähän minkä tyyppisen mekon suunnitella.
Mun mekosta tuli tän mallinen.


Älkää välittäkö osta mun ei niin kauheen hyvästä piirrustus taidosta...


Toi malli oli tarkotus suunnitella semmoseks et se näyttäis sit omaa parasta mahdollista osaamista ni sen myötä päädyin tohon malliin. Toi oli vähän riski teko, koska olin ihan sata varma et en ehi saada sitä ees valmiiks saatikaan sit hyvin tehtyä, mut sainki sit kuitenki mistä olin tosi ylpee :)

Tota oli siis aikaa tehä yhteensä 11h, 3h kaavotukseen ja leikkuusuunnitelmaan, ja sit 8h valmistukseen. Sain sen pikkasen aikasemmin valmiiksi.

No mut tämmönen siitä sit tuli.


Ei oo mitenkään kauheen edukseen tolla nuken päällä toi mekko mutta ehkä tosta jotain vihiä saa siitä et miltä se näyttää :) Etenkään noi hihat ei näytä yhtään niin kauniilta tolla kädettömällä nukella, ku miltä ne näyttää sit ku siel on käsi sisällä..




Tossa takaapäin otetussa kuvassa noi hihat näyttää kyllä tosi karseilta ja näyttää olevan helmassa vähän ryppyjäkin matkustuksen jäljiltä, mut kuvitelkaa vaikka et niit ei oo C:


Kaikista suurin ongelma tossa suunnittelussa tuotti toi halkio, en jotenki osannu laittaa sitä minnekkää silleen et sillä ois jokin tarkotus ja et se ei ois vaa saumassa sillee kaikista helpoimalla tavalla tehty. Päädyin sit tommoseen Dior laskos tyyppiseen halkioon missä toi halkion sisällä oleva varjokaitale oli tollee vekitetty. Siitä tuli tosi kivan näkönen vaikka se toteutuksessa vähän epäonnistui, mutta sain tosta ekstra pisteen ku se oli kuitenki aika vaikee tehä etenki tohon kankaaseen :)

Sit meijän piti valmistaa ennakko tehtävänä juhla laukku/pussukka johon piti itse tehdä jonkin näkönen kirjailu tai koriste tai joku semmoinen. Tein tommosen clutch tyyppisen laukun, jonka kanteen kirjailin käsin tommosta kuvioo.


Tää ei oikeen onnistunu enkä ollu siihen paljoo yhtään tyytyväinen, enkä tosta oikeestaa mitään kredittii saanukkaa.. Mut toi oliki eka laukku minkä oon ikinä tehny joten enköhän saa sillä jotain anteeksi.




Tämmösten juttujen myötä nyt sit anatsin sen paikkani sinne mm-kisoihin. Mitäs mieltä ootte näistä?. Haluisin kauheesti tietää et onks siellä lukijoissa mimmosii ompelijoita :) Ois kiva kuulla vähän teijän ompelu kokemuksista ja muista semmosista jos vaa haluutte kertoo.

-Juulia

5 kommenttia:

  1. Wau, näyttää tosi taidolla tehdyltä leningiltä ! :)

    Sillon joskus kauankauan sitten kun olin vielä yläasteella ja ala-asteella niin otin kaikki mahdolliset käsityökurssit ja kuviskurssit. Mutta mun suurin saavutus käsityön saralla on yhdet housut jotka oli pakko tehdä, se kangas oli tosi epämukavaa ja jotenkin niistä ei tullut mitenkään tajuttoman siistin näköset joten en koskaan käyttänyt niitä :D :D. Oisin niin mielelläni ollu hyvä ompelee ja näppärä, mutta valitettavasti, noh, olen täysin lahjaton :D Ja oon myös luonteeltani hieman kärsimätön, kaavojen teko ja kangasten leikkaus oli hampaiden kiristystä mulle, halusin että se vaate olis hetiheti valmis :D Ja sit jos ompelukone alko temppuilemaan (mitä se teki mulle lähes aina) niin tälläselle kärsimättömälle ihmiselle.... eieiei :D

    Ei mutta muistan ala-asteella olleeni pehmolelukurssilla ja tein siellä tajuttoman määrän erilaisia pehmoleluja. Että ne olikin sitten ainoa juttu mitä osasin tehdä. :D Joku tyyliin käärme, maailman helpoin... Sellasen osais tosin ihan kuka tahansa väsätä.

    Sitten joskus olen kotona äidin ompelukoneella tyyliin lyhentänyt lahkeita joistain housuista tai tehnyt kangaskasseja ylijäämäkankaasta. :D Hahaha, eikä nekään mitenkään hirveen kauniita koskaan oo olleet. :D Saisit varmasti hyvät naurut jos näkisit ne...

    Mutta ehdottomasti olen tosi kiinnostunut vaatteista, muodista, ja annan paljon arvostusta kaikille jotka osaa ommella jotain tuollaisella taidolla :)
    Näitä olis kivaa nähdä enemmänkin, sun tekemiä vaatteita siis :) Ja kuulla vähän millasia tulevaisuuden suunnitelmia sulla on?
    Ja kaksoistutkintopostauskin olis kiva. Mä oon ite kanssa tehny kaksoistutkinnon, niin mielenkiintosta tietää miten se sulla meni :)

    Ainiin, ja jos olet tehnyt jotain esim juhlavaatteita itselles/muille, niin niitä olis tosi kiva nähdä kanssa! :)

    -Minttu

    VastaaPoista
  2. Onnea Juulia! Tosi upea mekko.Ihana malli. Tosi kiva helma ja hihat.Joo, lisää kuvia mitä olet tehnyt! Ja,tsemppiä Lontoota silmällä pitäen :) T.Outi

    VastaaPoista
  3. Minttu, kiitos :) Joo mulla oli yläasteella vähn sama ongelma, et halusin saada kaikki aina tosi nopee valmiiks ku mull oli samaa aikaa mielessä aina varmaa sata ideaa mitkä halusin tehdä, ni sit piti saada kaikki aina kiireellä valmiiks eikä niistä sit kauheen hyviä tullut :D

    Haha pehmolelukurssi, en oo kuullu et missää muualla ois tommosta ollu :D Mut hauskalta kuulostaa! Mäki tein joskus yläasteella semmosen ison virtahevon,mut en oo kauheesti noihin leluihin kyll erikoistunu :s :D

    Mulla on vähän toi kärsimättömyys ongelma kanssa, tai mulla se näkyy esim. vaikka siinä et en millää pystyis alkaa mitään koruja tehdä. Se ois ihan liian pientä näpertämistä ja varmasti menis hermo! Kadehdin niitä ketkä koruja jaksaa vääntää! :)

    Joo kuvia tekemistäni tuotteista on sen verran kyselty ni niitä on kyllä tulossa, voisin tehä vaik jonku semosen top 10 mun lemppareimmat tekemäni jutut :) Ja alan täst just kirjottaa tota kaksoistutkinto postausta ni siinä tulee sitten noita koulussa tehtyjä juttuja :)
    Minkä kaksoistutkinnon sä oot suorittanu? :)

    Ja joo oon juhlavaatteita tehnyt aika paljon, ku niitä eniten tykkään tehä ni eiköhän jotain kuvia niistä oo tulossa kanssa :))
    Kiitos kommentista!

    Outi, kiitti tosi paljon :) Niitä on tulossa! :>>

    VastaaPoista
  4. Huh, korujen väsääminen ja esim virkkaus on kyllä mulle hermoja raastavaa :D Ehkä pitäis alottaa kuitenki sinnikkäästi joku virkkausharrastus, jos vaikka jotenki pystyisin kehittämään tätä mun luonnetta :P Muistan et alotin yläasteella 7. luokalla tekee kaulaliinaa ja se ei ole vieläkään valmis. Kun muutin pois kotoa yli vuosi sitten, löysin sen mun keskeneräsen kaulaliinan rääpäleen jostain laatikon perältä :D

    Niin ja, tein lähihoitaja + lukio kombon :)

    -Minttu

    VastaaPoista
  5. Nii ehkä siin sit vähän kärsivällisyys kehittyis :D Joo on mullakin muutama tommonen alotettu kaulaliina, neulepusero sun muu väkerrelmä tuolla kaapin pohjalla et jos joskus saisin aikaseks jatkaa ne loppuun.. Tuskinpa tullaan näkemään sitä päivää :D
    Oi vitsi vähänks kiva :) Oon kyll ihan kaksoistutkintojen puolella!

    VastaaPoista