30. tammikuuta 2011

Kaksi kärpästä yhellä iskulla

Mun koulusta eli siis tosta kaksoistutkinnosta jonka suoritin on kyselty postausta joten tässä sitä nyt siis tulisi.

Suoritin siis kolme ja puoli vuotisen kaksostutkinnon Itäkeskuksen lukiossa ja Helpassa, roihuvuoren yksikössä, pukuompelija linjalla ja valmituin juuri tossa joulukuussa joten nyt on kiva ja hyvä vähän muistella sit tota koulua.
Pyrin tohon koulutukseen mun toisena vaihtoehtona ja oon sitä mieltä et tää oli kohtalo et tonne sit päädyin. Mun eka vaihtoehto oli Kallion ilmasutaidon lukio, ja periaatteessa kaiken järjen mukaan ois mun sinne ehkä pitäny päästä, mut toisin kävi. Sieltä tuli kieltävä vastaus ja sit päädyin tonne kaksoitutkintoon. Mut oon ollu maailman eniten iloinen siitä et näin kävi, enkä oo oikeestaa päiväkään surru sitä etten Kallioon päässyt, tää on todellaki se mun juttu ja mitä mut on tarkotettu tekemään!

Oon ihan noitten kaksoistutkintojen puolella, musta toi on vaan niin hyvä valinta, mutta se edellyttää tietenkin sitä että on valmis tekemään töitä!

Meillä oli silleen hyvin suunniteltu toi homma, et meillä aina jaksoittain meni opinnot jommassa kummassa koulussa, ettei tartennu pomppii saman päivän aikana molemmisa kouluissa. Saatiin keskittyy aina koko jakso joko lukioon tai sitten amikseen. Amis jaksot oli aina niitä mitä odotettiin hulluna! Vaikka amiksen päivät oli melkeen aina 8-16 ni ei ne tuntunu ollenkaan niin rankoilta kuin lukion lyhyemmät päivät. Amiksessa tuli harvoin läksyä ja oli kokeita, joten kun koulusta päsi ei tarttenut koulua oikeastaan miettiä. Tunnit menivät myös rennommi, ku sai puhella kavereitten kanssa samalla kun ompeli, ja sai muutenki olla vapaammin. Mulle ei se pelkästään pulpetissa istuminen oo oikeen sopinu, joten amis jaksoilla oli aina kiva kun sai tehdä jotain konkreettista. Olihan meillä amiksessa tietenkin myös teoriaa, liittyen kankaisiin ja kaavoitukseen sun muuhun, mutta nekin oli kuitenkin ihan kiinnostavia juttuja, varsinkin kaavoitus! :D

Aloitettiin ekana vuonna ensimmäinen jakso lukiolla, jotta päästiin siihen tuntumaan hyvin. Seuraavat kaksi jaksoa olikin sitten amista, perus 1 ja perus 2 jaksot. Perus 1 jaksolla opeteltiin käyttää teollisuus koneita, mihin kuuului paperille ompelua sun muuta harjottelua. Opeteltii myös kaikkia perus työtapoja, saumarakenteita ja tehtiin koulumme myymälään yksinkertaisia tuotteita, kuten koriliinoja, tabletteja sun muita. Päästiin me sen verran jo kuitenkin asiaan et saatiin tehä ittellemmekin tuote. Tämän tuotteen piti olla pusero, joka oli hihaton ja kaulukseton, ja jostain helposta materiaalista.

Mun hihatton ja kauluksetton:


Toi punanen nauha meni oli selän takana sit rusetilla.


Kattokaa näissä kuvissa sit vaan noita vaatteita eikä tota mun tosi kaunista ulkomuotoa...


Sit tehtii myös tommonen joku lasten essu tyyppinen juttu tossa ekalla jaksolla.

Toi valkonen pusero oli ihan eka vaate minkä amiksessa tein. Noitten lisäks tuli väsättyy viel yks pusero ittelleni, mut siitä ei oo kuvaa ja se on myyty jo eteenpäin :s

Sit toi perus 2 jakso oli neulostuote jakso, eli tehtii trikoo/college kankaista tuotteita. Tehtiin jotain lasten vaatteita taas myymälään ja sit ittellemme tuotteita. Tämmösiä mä tein.


NOitten lisäks taisin tehä muutaman puseronki vielä parille kaverille.

Sti 1 vuoden vika jakso oli pusero jakso, jolloin tein tän näkösiä vaatteita.


Jonkin verran hävettää julkasta tätä postausta, ku noi kaikki vaatteet ei oo mitenkään kauheen hienoja :s Mutta ehkä te ymmärrätte että kaikilla on pukeutumismenneisyytensä ja näistähän sit opitaan eiks je?:D
Kaikkien näitten amis jaksojen aikana tehtiin sit aina ekana vähän harjoituksia yksityiskohdista, mitkä oli juuri sillä jaksolla olennaisia, esim. pusero jaksolla tehtiin kaulusharjoituksia ja hihansuu halkioita yms.

Sit kakkos vuoden eka jakso oli hame+housu -jakso, jolloin harjoteltiin niitten kaavotusta ja valmistamista. Tämmösiä tuotteita sain silloin aikaan.

 Meillä oli tossa samalla jaksolla myös materiaali tuntemuksessa painantaa ja painatin sillon ton t-paidan kuvioinnin tohon.

Näitten lisäks tuli tehtyy myös yhet shortsit.

Sit seuraavajakso olikin ihan mun lemppari, eli siis juhlajakso. Tolla jaksolla oli tarkoitus tehdä vanhojentanssimekot, mutta ku en ollu ittelleni paria saanut, ni en tanssinut sit ollenkaa ja sen takia en ittelleni päässyt vielä tollon sitä unelma mekkoa tekemään. Tein kaverille vanhojen mekon kyllä tolla jaksolla, mut mulla ei jostain kumman syystä oo siitä kunnon kuvaa ni en sitä voi tähän laittaa :s Mut tein taas ittelleni muutaman tuotteen ni täs ois :)


Noi tuli siis taas ittelleni ja sit tein yhen mekon koulun näytökseen ja sen vanhojen mekon kaverille. En siis päässy tanssii ite vanhoja mun kakkos vuonna, mut pääsinki sit mun kolmos vuonna :) Ku mun poikaystävä on mua vuoden nuorempi, ni pääsin sit hänen kanssaan seuraavana vuonna ja tein tietenki ite sen mekon ni laitan siitä nyt tähän kohtaan yhen kuvan :)


Ton tein siis kolmosvuonna vapaa-ajalla, mut laitoin sen nyt tähän ku se kouluun kuitenki liitty :)

Sit oliki välissä muutama työssäoppimisjakso, olin JC:ssä 4 viikkoa harjoittelussa ja sit olin Ateljée Marikessa 8 vk ja sain siellä somistaa niitten näyteikkunan uusiks, mut en nyt löytäny siitä kuvaa. Noi mun kaikki koulu kuvat on ihan sekasin mun tiedostoissa, ni vaikee löytää mitää :D

Sit viimeinen ihan kunnollinen ammatillinen oppimis jakso oli jakku jakso joka oli kolmos vuonna. Sillon tein ittelleni muutaman jakun ja yhen takin.


NÄitten lisäks oli tosiaan se ysk jakku vielä, mikä oli semmonen chanel tyylinen, mut siitäkään ei oo järkevää kuvaa :s pitis ehkä parantaa tätä mun kuva valikoimaa näistä mun tekemis tuotteits :///

Jakku jakson jälkeen olikin enää jäljellä vain opinnäytetyö + 6 vk pitkä työharjottelu, minkä sainkin hyväksluettua ku oon ollu sen verran kauan töissä vaatekaupassa. Tein opinnäytetyökseni luokkalaiselleni morsiupuvun, kun hän meni silloin kesällä naimisiin.


En viittinyt hänen naamaansa julkaista, kun en tiedä että olisko hän sen sallinut joten siksi tällee tyhmästi rajattu kuva :s Mutta kyllä tosta ton mekon näkee :)

Tämmösii töitä oon kouluvuosieni aikaan tehnyt. Lukio jaksot meillä olikin sitten ihan tavallisia, melkeen aina 7 lukuainekurssia sisältäviä jaksoja. Ne oli kyllä kieltämättä rankkoja, mutta kyllä niistä ihmeen kaupalla aina selvittiin kunnialla läppi, tai ainakin osa :D Meitähän oli sillon ekana päivänä vaatepuolella varmaa vähän alle 20 mut nyt mun kanssa viime jouluna valmistui 3 tyttöä... No joo muutama valmistuu vielä nyt keväällä, mutta tosi moni on jäänyt pois. Oon sitä mieltä et toi kaksoistutkinto on ihan tosi mahtava juttu, mutta jos siitä aikoo mitään hyötyjä saada täytyy jaksaa tehdä töitä! Ja täytyy olla kiinnostunut siitä alasta millä on! Moni oli tullut tonne meijän luokalle sen puitteissa ettei olut päässyt joko pelkkään lukioon tai pelkkään amikseen ja sillon ei kyll oikee hyvin pärjää.. Tonnehan ei oo mitään pääsykokeita ja sinne hakee sen verran vähän ihmisiä, et ei sinne kyll pitis sisään päästä, mut et jaksaaks tehä töitä sillee et pääse kunnial uloski ni se on vähän eri juttu. Mut siis suosittelen todellakin tota kaikille ketkä aattelee et ois valmiita vähän enemmän töitä tekee et pärjää, mut siis en tarkota todellakaa et mikää kympin oppilas pitää olla, en mäkää hei todellakaa oo :D, mut pitää kyll tykätä siitä alasta minkä amiksen puolelle valitsee :)

Toi koulu on ollu mulle ihan paras juttu ja siit on poikinu paljon kivoja juttuja, esim vaikka nää mun kilpailut missä oon ollu ja mihin oon menossa :) Et oon niin ilonen et tohon koulutukseen päädyin!

Onks lukijoista ketää käyny samantapasta kaksoistutkintoa? :) Entäs mitäs mieltä ootte noista vaatteista? :D Onks ihan kauheita :D Joo no osa onki jo myyty eteenpäin.

En tiiä osasinks selittää tätä mitenkään hyvin tai sillee miten te oisitte toivonu, mut kysymyksii saa sit esittää! Täst tuliki nyt kauhee kilometri postaus :s

T.Juulia

17 kommenttia:

  1. Ihania vaatteita! Varsinki toi hame jossa oli kultaset napit. (:

    VastaaPoista
  2. Ihana hame! Ite käyn myös kaksoistutkintoa, valmistun nyt keväällä ylioppilaaks ja sisustajaks. :)

    VastaaPoista
  3. Kiitos! :) Oi vitsi vähäks kiva, en tiennykkää et semmonenki linja on :>

    VastaaPoista
  4. tosi kiva postaus! ja oot ihan hirmu taitava kyl ompelee, ei voi ku kadehtia :D

    ite oon kans kaksoistutkintolainen ja valmistun ens syksynä (tai viimestään keväällä jos päätänki tehä samantie kolmoistutkinnon), mul on lukion lisänä liiketaloutta :) mä melkein tykkään lukiosta täl hetkel enemmän koska valitsin loppujen lopuks vähän epäkiinnostavan alan; kauppiksessa on niin teoreettista ja vaatii matemaattista älyä mitä mul ei oo.. :D enemmän muutenki tykkään jos pääsee käsil tekee jotai esim. valokuvaust tai just joku ompelujuttuki ois voinu olla ihan kiinnostava, mut ehtiihän sitä viel alaa vaihtamaan kuhan tuolt on valmistunut :P

    VastaaPoista
  5. hienoja vaatteita kyllä! :) upeita, ei näytä yhtää amatöörimaisilta !!

    ja täällä kans yks kaksoistutkinnon suorittaja, tarkotus ois valmistuu about vuoden päästä jos jaksaa itseään niskasta kiinni ottaa :D

    mulla taas alkaa lukiojakso, mikä on surullista ku sit en pääse enää oman luokan kanssa tunneille, kun ne sit valmistuu jo :(

    mut mulla on siis lukion lisäks lvi-ala ja lvi-asentajaks pitäs valmistuu myös tässä sit kun valmistuu :D

    VastaaPoista
  6. Nema, Kiitos paljon :) Meiltäkin muutama lähti sitten ihan vaan lukion puolelle opiskelemaan ku ei toi amiksen puoli niin kiinostanu, et se varmaa just riippuu niin paljoa siitä että kuinka paljon se amiksen ala on omaa alaa. Ni sen mukaan määräytyy sit et kummasta tykkää enemmän.
    Mun mielestä toi kaksoistutkinto on siinä mieles just tosi hyvä, että sen jälkee voi kuitenki lähtee opiskelee ihan mitä vaa, ku on lukioki taustalla :) Ja ku tohon ei nykyään mee ku se 3,5-4 vuotta mikä on niin yleinen pelkssä lukiossaki, ni ei tartte miettii et pitis johonki vaik amikseen ihan ikäloppuna mennä :D

    Anonyymi, Kiitos :) Muistanki kuinka hankalaa oli aina mennä lukio jaksolle, ku oli tottunu amiksen mukavaan ja rentoon meininkiin :s Tsemppiä lukiojaksolle! :)

    Kiitos kaikista kommenteista on ollu tosi kiva kuulla minkälaisii kaikkii eri kaksoistutkinto vaihtoehtoja onkaan! :) <3

    VastaaPoista
  7. Meillä oli kaksoistutkinto vähä eri tavalla; ei todellakaan noin hyvin hoidettu! Meil oli tosi paljon niin, että aamulla oltiin amiksessa esim klo 8.30-15.30 tai jotain, ja sit klo 17 jälkeen piti olla lukiossa ja koulupäivät venähti sit sinne klo 8 iltaan asti välillä :/ Se oli tosi raskasta, varsinkin talvella, kun oli tosi kylmä ja ei ikinä nähny auringonvaloa, kun oli vaan koko ajan koulussa. Eikä mulla ollu sillon aikaa sosiaaliselle elämälle tyyliin ollenkaan... Viikonloppusin olin ihan koomassa vaan kotona :D Mutta en olis todellakaan jaksanu väsätä kaksoistutkintoa, mutta onneks yks mun parhaista ystävistä oli mun kanssa samoilla kursseilla ja samalla luokalla, aamusta iltaan :D Niin saatin sit toisistamme tukea. Mutta tosiaan, se oli ihan sairasta välillä, kun oli tollasia koulujaksoja :P Mutta sit taas välillä oli vähän löysempää, joka onneks kompensoi vähäsen. Mitä aineita sä kirjotit? Ehitkö valmistautua kirjotuksiin hyvin? Mulla oli se ongelma että en ehtiny kirjotuksiin oikeestaan valmistautua, päivä ennen ruotsinkielen kirjotuksia ostin ruotsinkielisen Cosmopolitanin ja luin sen läpi :D Mutta menin kyllä kirjotuksiin asenteella, että kuhan vaan menee läpi, niin hyvä juttu. Ja onneks mulla menikin kaikki läpi :D

    Meidän kaksoistutkintoluokalla alotti melkein 30 ihmistä, ja meistä yhteensä 6 valmistu ammattiin + lukiosta. Jotkut sitten keskeytti lukion, ja toiset taas keskeytti amiksen. Mutta kaksoistutkinto on mun mielestä tosi hyvä juttu, mäki oon tosi ilonen että tein sen. Tällä hetkellä musta tuntuu että mun tulevaisuus ei välttämättä ehkä olekaan sosiaali- ja terveysalalla, mutta onpahan sitten ainakin sellanen back up plan ammatti jos kaikki muut suunnitelmat kaatuu :D

    Tosi ihania vaatteita oot tehny :)
    Todella kaunis hääpuku!

    -Minttu

    VastaaPoista
  8. Kuulostaa kyllä kieltämättä tosi rankalta! Sillon ku tonne hain ni aattelin et se ois jotenki tollee, et pitis juosta päivän aikana molemmissa kouluisssa, mutt yllätyin tosi positiivisesti siitä ettei tarttennukkaa. Vaan sai keskittyy aina koko jakson verran jompaan kumpaan.
    NO onneks sull oli siel kaveri ni sait voimia! :)
    Kirjotin äikän, enkun, ruotsin, matikan, terveystiedon ja psykologian. Kirjotin kaikki muut viime syksynä paitsi psykan, jonka kirjotin jo viime keväänä. Siihen en pystynyt niin hyvin harjoitella, ku oli opinnäytetyötä, normi lukio kursseja ja kaikkee siinä samalla, mutta noihin muihin mulla oliki sit kesä aikaa lukea. JOten kyllä mielestäni ehin ihan hyvin harjoitella :)
    No mut on aika hyvin jos pääsee aineista läpi ilman että lukee! MUt ikävää toisaalta jos ei ehtiny lukea :/
    Meillä oli sama juttu, osa vaihto pelkkään amikseen ja osa lukioon, mut just joku alle 10 tulee valmistumaan molempiin..
    Nii mun mielestä on kans hyvä et on jo joku ammatti vaikka se ei ihan se omin oliskaa. MIstä sitä tietää et jos se jossai vaiheessa alkaaki taas innostaa, ni sit se ammatti onki jo :D
    Kiitos :)

    VastaaPoista
  9. Pakko vielä kommentoida sen verran tätä, et meillä täällä kun nyt seuraavalla viikolla alkaa lukiojakso, niin meillä on taas aina sekaryhmät, kun esim. mun alalta oon ainut kolmonen joka on kaksoistutkinnossa :D niin meillä taas aika paljon eri aloilta tekee kaksoistutkinnon niin sit lukiojaksolla on monelta alalta porukkaa nii tutustuu sitä kautta muitten alojen tarjontaan kun saattaa hiuspuolta, raksaa,talotekniikkaa,sähköä,matkailualaa ja muita aloja olla sekasin samassa lukioryhmässä :D

    et meilläpäin tuohon kaksoistutkintoon on panostettu aika paljon et kaikki halukkaat pääsee suorittamaan ja muutenkin :)eikä muuten oo moni lopettanukkaan kaksoistutkintoa kesken :o mut mitä jotkut joltai alalta on nii ne on sit pudottanu lukion pois ja pelkällä amiksella jatkanu :)

    VastaaPoista
  10. Meillä oli kans sillee että lukiossa oltiin kokki kaksoistutkintolaisten kanssa samassa ryhmässä, ku eihän meitä muuten ois ees paljoa ollutkaan :) Mut toi kuulostaa kivalta et on noin monii eri aloi, ku sit teilki on varmaa enemmän jätkiä siellä? Ku tolla meijän kokki puolellakaa ei ollu ku muutama jätkä, ni oli aika tyttövaltasta touhua aina...
    Kyllä meilläkin on koulujen puolelta aika paljon panostettu, mut oppilaat ei oo sit ite oikee niin paljoo panostanu ja siks niin moni onki lopettanu. Tai ainaki siltä musta on tuntunu.. Meillä kans aika moni vaihtanu vaa amiksee, ku lukio tuntunu rankalta tai muuta :)

    Toi oli kyllä kiva ku on useemmilta aloilta ni saa niistäki sitten tietoa. Kiitos kommentista :)

    VastaaPoista
  11. Ooks ommellu paljon ennen ku menit opiskelee?

    VastaaPoista
  12. No yläasteella jonkin verran kässän tunneilla, mull tais olla 8 ja 9 luokalla se valinnaisena ni niillä tunneilla aina jotain tuli tehtyä :)) Mut meijän luokalla oli kyll aika lailla joka lähtöön ihmisiä, et jotku oli ommellu paljonki ja jotku ei oikeestaa yhtään. Et kyllä tuolla koulussa pärjää vaikkei kauheesti osaiskaa mitää ku sinne menee, mut onhan siitä aina sit myös kyll hyötyy :P

    VastaaPoista
  13. Tarjosko koulu teille kankaat niihin töihin jos ne kerran myydään? Mua kiinnostais kans tollanen koulu, mutta oon nyt lukiossa.

    VastaaPoista
  14. Jos teki itteleen ni sit osti kankaat ite, mut jos tehtiin töitä sinne koulun myymälään, ni sit koulu kustans kankaat :) Meillä oli aina vaihtoehtona tehä vaikka kaikki työt tonne koulun myymälään jos ei vaikka halunnu tuotetta ittelleen tai ei halunnut vaan ostaa kankaita. :) Eli siitä ei tullut itteleen kustannuksia jos ei halunnut :) Lukion jälkeenki voi tonne mennä, semmoselle yo-pohjaselle tutkinnolle mikä kestää sit vaa kaks vuotta ja siellä opiskellaa sit vaa kaikkee tohon alaan liittyvää ettei tartte enää mitään yhteisiä aineita ( matikkaa, kieliä yms.) käydä ku on ne lukossa jo suorittanut :)) Sit sillo saa mun muistaakseni valita myös valinnaisii aineita, meill on valinnaisina kait jtn stailisti kursseja yms :)

    VastaaPoista
  15. Kuullostaa kivalta.Pitää miettiä.Missä toi koulu siis on ja mikä se on nimeltää?

    VastaaPoista
  16. Tää koulu missä oon ni on Helsingin palvelualojen oppilaitos Roihuvuoren koulutus yksikkö, eli nimensä mukaisesti on Helsingin Roihuvuoressa, mikä on aika Itäkeskuksen lähellä :)

    VastaaPoista